Förmodligen har du vid ett flertal tillfällen hört uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord”. Faktum är att detta ofta stämmer. Bilder, illustrationer, tecken och symboler hjälper oss att lättare förstå det som en text eller en röst beskriver. Självklart är det ibland härligt att låta fantasin flöda fritt om du sitter begraven med näsan i en bok och själv vill föreställa dig karaktärerna i ditt huvud. Däremot är visuellt berättande till oerhört stor hjälp vid presentationer i skolan eller i ditt arbete.
Det danska företaget Visual Confidence har som mål att få fler att våga använda sig av visuellt berättande och de är övertygade om att vem som helst kan göra det, så länge man kommer över gränsen och tron i att de visuella element man använder sig av måste vara vackra och att man istället inser att allt handlar om att de utgör ett komplement till texten eller rösten.
Att rita eller inte rita, det är frågan
Vill du jobba med visuellt berättande kan du antingen vara grafiker eller designer för att få möjlighet att riktigt grotta ner dig i det visuella som utgör ett viktigt budskap för antingen ett varumärkes identitet, dess marknadsföring eller kanske till och med produkten i sig.
Det är dock dumt att endast lämna det visuella berättelsearbetet till proffsen. För vad händer om du står mitt i en presentation och du ser att publiken ser frågande ut? Förmodligen börjar du treva efter att beskriva det du vill ha sagt med andra ord, men tänk om du istället hade kunnat rita upp vad du menade. Oftast räcker det att bara kunna rita lite streckgubbar och några pratbubblor för att det ska underlätta för publiken. Dessutom är det mycket roligare att titta på presentationen då.
Bort med siffror, in med bilder
En pågående trend inom visuellt berättande är s.k. infographics. Infographics är de grafer som på något sätt visar kvantitativ statistik men som istället transformeras till visuellt berättade av datan. Det kan exempelvis gälla statistik från SCB där det står att en viss procent av invånare i Sverige gör en sak medan resterande gör en annan. Då blir det betydligt enklare att förstå sammanhanget om du ritar upp människor som utgör den ena procenthalten i en färg och människor som utgör den andra procenthalten i en annan färg. Sedan placerar du dem innanför konturerna av en skiss på Sverige och vips förstår man att vissa av Sveriges invånare tycker si och andra tycker så, istället för att endast trycka upp en massa siffror och statistik i ansiktet på betraktaren.
Hiphop och barnsliga färger
För att ytterligare förklara vikten av visuellt berättande så ta exemplet Klarna. De sysslar med fakturahantering i en bransch som både är nischad och rätt gammalmodig. Har du sett vad de har gjort för att förändra sin visuella identitet och således uppfattningen om dem i stort? Dels har de tagit in Snoop Dogg som frontfigur och döpt om honom till ”Smooth Dogg” eftersom Klarnas betalningsmetoder är ”smooth”. De har även börjat använda sig av pasteller såsom rosa, gult och ljusblått för att visa att de sticker ut i branschen och drar på så vis till sig även yngre användare. Detta är ett praktexempel på lyckat visuellt berättande.